RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 09/10/ 2014 (Khamis)
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun
: 2 Al-Biruni
Bil
Murid : 32/32 (Ikut kedatangan hari itu)
Masa : 8.45 – 9.45 pagi
(1 jam)
Tema : Saya Anak Malaysia
Tajuk
: Imbuhan Awalan
Standard
Kandungan : 5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata
yang sesuai
dalam pelbagai situasi yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa, dan
ayat dengan betul.
Standard
Pembelajaran :5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan, akhiran dan
apitan dengan betul dalam pelbagai
konteks.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan dan
frasa dengan cara yang
betul dan kemas.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pengajaran,
seharusnya murid-murid dapat:
1. Memahami dan
menggunakan imbuhan awalan
dengan betul mengikut konteks.
2.
Menulis
perkataan berimbuhan awalan dengan betul.
3. melengkapkan perkataan imbuhan awalan yang betul supaya menjadi ayat
yang lengkap.
Pengisian
Kurikulum : Ilmu-Kewarganegaraan
Nilai:
Semangat Patriotik
EMK : ICT
Sistem
Bahasa: Tatabahasa-Kosa Kata
BBM :1. Slaid power point
2.
Lirik lagu
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI P & P
|
CATATAN
|
Set
induksi
(5
minit)
|
1.
Video
“
Saya Anak Malaysia”
|
1.Guru
menayangkan
Video “ Saya Anak
Malaysia”.
2.
Guru bersoal jawab
dengan murid tentang
video tersebut.
3.Guru
mengaitkan
dengan
tajuk pelajaran
pada
hari ini.
|
1.
Video
2.
Nilai-
Cinta pada
Negara
|
Langkah
1
(15
minit)
|
1.Petikan
bacaan
Saya Anak Malaysia
|
1.
Guru menayangkan slaid power point (PP), teks Saya Anak Malaysia.
3.Guru
meminta beberapa orang murid membaca dengan kuat.
4.Guru
membetulkan bacaan murid-murid.
5.
Guru bersoal jawab dengan murid tentang petikan yang dibaca.
|
1.
Petikan
2.
Nilai-Kerjasama
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Perkataan
Berimbuhan
-
Imbuhan Awalan
|
1.Guru
meminta murid menyebut perkataan yang dicetak berwarna merah.
2.
Guru menerangkan tentang imbuhan awalan.
3.
Murid membina ayat secara lisan menggunakan perkataan yang dicetak berwarna
merah.
|
1.
Slaid PP
2.
Nilai
- berani
- prihatin
|
Langkah
3
(10
minit)
|
Uji
Minda
|
1.
Guru menayangkan slaid PP yang menunjukkan soalan.
2.
Guru memilih murid secara rawak untuk menjawab soalan tersebut.
3.
Guru membetulkan jawapan murid dan menegaskan penggunaan imbuhan yang betul.
|
1.
Slaid PP
2.
Nilai
- sabar
|
Langkah
4
(15
minit)
|
Lembaran
kerja
|
1.
Guru menayangkan slaid yang memaparkan latihan bertulis.
2.
Murid menyalin latihan tersebut di dalam buku tulis.
|
1.
Perkataan berimbuhan.
2.
Nilai-kerjasama
|
Penutup
(5
minit)
|
1.
Kognitif
2.
Sosial
|
1.
Guru merumuskan tajuk pelajaran pada hari ini.
2.
Guru mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan dan meminta
murid-murid menyanyikan lagu Saya Anak Malaysia.
|
1.
Lirik lagu
2.
Nilai
- kerjasama
- bersyukur
|
Refleksi:___________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Ulasan
Pensyarah Pembimbing:
___________________________________________________________________________
Nama
dan tandatangan pensyarah Tarikh:_______________
_________________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan