Fruity Cherry Heart

RANCANGAN PENGAJARAN

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh                          : 09/10/ 2014 (Khamis)
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tahun                          : 2 Al-Biruni
Bil Murid                     : 32/32 (Ikut kedatangan hari itu)
Masa                            : 8.45 – 9.45 pagi (1 jam)
Tema                           : Saya Anak Malaysia
Tajuk                           : Imbuhan Awalan
Standard Kandungan   : 5.2   Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai
                                               dalam pelbagai situasi yang betul.
                                       3.3    Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran :5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan, akhiran dan
                                                apitan dengan betul dalam pelbagai konteks.
                                       3.3.1 Membina dan menulis perkataan dan frasa dengan cara yang
                                                betul dan kemas.  
Hasil Pembelajaran     : Pada akhir pengajaran, seharusnya murid-murid dapat:
1.      Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dengan betul mengikut konteks.
2.      Menulis perkataan berimbuhan awalan dengan betul.
3.      melengkapkan  perkataan  imbuhan awalan yang betul supaya menjadi ayat yang lengkap.
Pengisian Kurikulum   :  Ilmu-Kewarganegaraan
                                       Nilai: Semangat Patriotik
EMK                           :  ICT
Sistem Bahasa: Tatabahasa-Kosa Kata
BBM                           :1.  Slaid power point 
                                      2.  Lirik lagu

LANGKAH/
MASA

ISI PELAJARAN
AKTIVITI P & P
CATATAN

Set induksi
(5 minit)


1. Video
“ Saya Anak Malaysia”
 





1.Guru menayangkan
    Video “ Saya Anak
    Malaysia”.
2. Guru bersoal jawab
    dengan murid tentang
    video tersebut.
3.Guru mengaitkan
   dengan tajuk pelajaran
   pada hari ini.


1. Video

2. Nilai-
       Cinta pada
       Negara
Langkah 1
(15 minit)
1.Petikan bacaan
   Saya Anak Malaysia
1. Guru menayangkan slaid power point (PP), teks Saya Anak Malaysia.
3.Guru meminta beberapa orang murid membaca dengan kuat.
4.Guru membetulkan bacaan murid-murid.
5. Guru bersoal jawab dengan murid tentang petikan yang dibaca.
1. Petikan

2. Nilai-Kerjasama





Langkah 2
(10  minit)
Perkataan Berimbuhan

- Imbuhan Awalan
1.Guru meminta murid menyebut perkataan yang dicetak berwarna merah.
2. Guru menerangkan tentang imbuhan awalan.
3. Murid membina ayat secara lisan menggunakan perkataan yang dicetak berwarna merah.
1. Slaid PP

2. Nilai
    - berani
    - prihatin









Langkah 3
(10 minit)
Uji Minda
1. Guru menayangkan slaid PP yang menunjukkan soalan.
2. Guru memilih murid secara rawak untuk menjawab soalan tersebut.
3. Guru membetulkan jawapan murid dan menegaskan penggunaan imbuhan yang betul.
1. Slaid PP

2. Nilai
    - sabar




Langkah 4
(15 minit)
Lembaran kerja
1. Guru menayangkan slaid yang memaparkan latihan bertulis.
2. Murid menyalin latihan tersebut di dalam buku tulis.
1. Perkataan berimbuhan.

2. Nilai-kerjasama
Penutup
(5 minit)
1. Kognitif


2. Sosial
1. Guru merumuskan tajuk pelajaran pada hari ini.
2. Guru mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan dan meminta murid-murid menyanyikan lagu Saya Anak Malaysia.

1. Lirik lagu

2. Nilai
    - kerjasama
    - bersyukur


Refleksi:___________________________________________________________________

__________________________________________________________________________


___________________________________________________________________________
                                   
         
Ulasan Pensyarah Pembimbing:









___________________________________________________________________________


Nama dan tandatangan pensyarah                                                       Tarikh:_______________


_________________________________

Tiada ulasan:

Catat Ulasan